Procedura examinare

Evaluarea cunoștințelor pe parcursul formării

Evaluarea cunoștințelor teoretice și aplicative dobândite în cadrul acestui program se va face prin examinare orală sau scrisă, acoperind temele de curs. Este obligatorie studierea următoarelor cărți publicate de A.R.P.I.:

  • Introducere în psihoterapia integrativă – Ken Evans
  • Răspunsuri terapeutice pentru fiecare zi – Gina Chiriac
  • Terapia Integrativă – 100 de puncte cheie – Maria Gilbert și Vajna Orlans
  • Cercetarea pentru psihoterapeuți – Ken Evans și Linda Finlay
  • Terapia Gestalt reevaluată – Paul Barber
  • A deveni psihoterapeut, practician, cercetător – Paul Barber
  • Supervizarea în psihoterapie – Ken Evans și Maria Gilbert

Se va realiza o evaluare permanentă prin participarea la cadrele de lucru create în timpul desfășurării cursurilor. Cursanții vor fi evaluați inclusiv prin aplicarea de chestionare și prin intermediul feedback-ului oferit în cadrul intervențiilor personale pe parcursul formării.

De asemenea, pe parcursul formării, se organizează periodic activități de intervizare. Temele din portofoliul de teme au caracter obligatoriu și trebuie efectuate între două module. Ele vor forma un portofoliu necesar la examenul de finalizare a formării de bază, reprezentând o modalitate de aprofundare a subiectelor parcurse și de autoevaluare și autoanaliză.

Evaluarea la finalul anului I

Evaluarea la finalul primului an constă într-un examen teoretic scris, cu subiecte din modulele aferente acestui an.

Evaluarea la finalul anului II (formare de bază)

La finalul formării de bază, va avea loc o evaluare teoretică scrisă și susținerea unei lucrări de disertație, pe o temă la alegere din curriculum, care să demonstreze:

  • Modelarea și evoluția personală în cadrul dezvoltării personale;
  • Nivelul de pregătire teoretică și practică dobândit pe parcursul formării, prin prezentarea de eseuri, portofolii și lucrări realizate în această perioadă;
  • Respectarea codului etic, deontologic și profesional pe parcursul formării.

Dosarul de participare la examenul de absolvire al formării de bază trebuie să conțină:

  • Lucrarea de disertație (minim 20.000 de cuvinte);
  • Portofoliul complet de teme;
  • Adeverință de terapie în grup;
  • Dovada acumulării numărului total de credite;
  • Adeverință pentru 20 de ore de psihoterapie individuală efectuate cu un psihoterapeut integrativ recomandat de A.R.P.I.

Examenul final de absolvire a formării de bază se programează și se susține la sediul A.R.P.I. din București. Secretariatul va anunța din timp cursanții privitor la data examenului și la intervalul de timp în care se primesc dosarele.

Examenul de finalizare constă într-un examen scris și un examen oral, susținerea lucrării de disertație. Examenele finale vor fi programate în funcție de data ultimului modul de formare, ținându-se cont de perioada necesară de pregătire și concepere a lucrării de disertație.

Evaluarea în supervizare

Evaluarea în supervizare se realizează individual, prin prezentarea de studii de caz, articole și publicații din studiul teoretic și practica clinică. Se evaluează permanent prin participarea la cadrele de lucru derulate de-a lungul perioadei de supervizare.

Evaluarea finală a procesului de supervizare constă în prezentarea unei lucrări alcătuite din cinci studii de caz, lucrare care să demonstreze maniera proprie de interpretare și aplicare a conceptelor psihoterapiei integrative în dinamica relațională apărută în procesul terapeutic.

Psihoterapeutul integrativ dobândește abilitatea de a-și însoți pacientul pe calea descoperirii resurselor interioare, pentru a co-crea o relație terapeutică care să-i permită pacientului să atingă obiectivele stabilite în procesul terapeutic. Astfel, pacientul învață să-și gestioneze mai bine nevoile, emoțiile și circumstanțele de viață, îmbunătățindu-și calitatea vieții și găsindu-și propriul mod de a trăi și de a-și remodela viitorul.

Procedura de Contestație

Această procedură oferă instrucțiuni cursanților ARPI cu privire la modul în care pot contesta rezultatele obținute la examenele desfășurate pe parcursul formării și supervizării. Este concepută pentru a asigura corectitudine, transparență și respectarea drepturilor cursanților.

1. Cine este eligibil să depună contestație

Orice cursant ARPI care a susținut un examen scris sau oral are dreptul de a contesta rezultatul obținut. Contestația poate fi depusă atunci când cursantul dorește recorectarea lucrării.

2. Termenul și modalitățile de depunere a contestației

Contestația trebuie depusă în termen de 5 zile lucrătoare de la afișarea rezultatelor. Contestațiile depuse după acest termen nu vor fi luate în considerare. Contestația se depune prin e-mail la secretariatul ARPI, la adresa oficială.

Contestația trebuie să includă:

  • Numele complet și grupa din care face parte cursantul
  • Denumirea examenului și data susținerii acestuia
  • Motivele contestației, prezentate clar și detaliat
Procedura de Reevaluare a lucrărilor de examinare în urma contestației depuse

Această procedură detaliază procesul de reevaluare a lucrărilor în situația în care un cursant a depus o contestație cu privire la rezultatul examenului.

Comisia de reevaluare va fi formată din doi formatori/supervizori diferiți față de cei care au corectat lucrarea inițial, asigurând astfel o analiză obiectivă. Dacă se identifică erori în evaluarea inițială, acestea vor fi corectate, iar rezultatul final va fi ajustat corespunzător.

Lucrarea va fi reevaluată conform baremului de corectare stabilit pentru examenul respectiv.

1. Comunicarea rezultatului contestației

Rezultatul reevaluării va fi comunicat cursantului în scris, în termen de 3 zile lucrătoare de la finalizarea procesului de reevaluare. Decizia comisiei este definitivă și nu poate fi contestată. Rezultatul reevaluării poate duce la menținerea, creșterea sau scăderea punctajului inițial.

2. Procedura de Reexaminare

Cursantul poate solicita o reexaminare în termen de 5 zile lucrătoare de la decizia finală a contestației, dacă nu a obținut un rezultat de trecere.

Procedura de Reexaminare

Dacă rezultatul contestației nu modifică punctajul suficient pentru a promova sau dacă cursantul dorește să susțină din nou examenul, se poate organiza o sesiune de reexaminare.

Reexaminarea va avea loc fie online, printr-o sesiune Zoom, fie la sediul ARPI, în funcție de context. Modul de organizare va fi comunicat în timp util.

Examenul va fi susținut în prezența unei comisii formată din:

  • Președintele/Vicepreședintele ARPI
  • Un supervizor ARPI
  • Un examinator extern, reprezentant al Colegiului Psihologilor din România (CPR) și/sau al Asociației Europene de Psihoterapie Integrativă (EAIP)

Cursantul va avea acces la baremul de corectare pentru a înțelege complet criteriile de evaluare. Rezultatul reexaminării va fi comunicat la finalul sesiunii. Acest punctaj este considerat final și nu va mai putea fi contestat.

Barem Specific pentru Promovarea Examenelor

În domeniul psihoterapiei, standardele de obținere a competențelor profesionale sunt stabilite de organisme internaționale precum EAP (European Association for Psychotherapy), EAIP (European Association for Integrative Psychotherapy), APA (American Psychological Association), precum și de alte foruri europene și internaționale în domeniu. Aceste standarde sunt stricte și mai înalte în comparație cu alte discipline, deoarece în sănătatea mintală se pune un accent deosebit pe competențele clinice și pe înțelegerea profundă a teoriilor și tehnicilor terapeutice care stau la baza diagnosticului și intervenției viitorilor specialiști,

Pragul de trecere pentru evaluările în psihoterapie este riguros definit pentru a asigura că practicienii ating nivelul necesar de competență și profesionalism.

  1. Examenul Teoetic la finalul anului 1 de formare:
    • Prag de trecere: 75%
    • Acest nivel indică faptul că, cursantul ARPI a dezvoltat o înțelegere profunda  a bazelor teoretice ale psihoterapiei
  2. Examenul Teoetic la finalul anului 2 de formare și/sau Examenul de Susținere a Lucrării finale:
    • Prag de trecere: 80%
    • În al doilea an, pragul de trecere mai ridicat reflectă nivelul de competență sporit în aplicarea tehnicilor, strategiilor și intervențiilor psihoterapeutice
  3. Examenul Teoetic la finalul Supervizării și/sau Examenul de Susținere a Lucrării de la finalul Supervizării:
    • Prag de trecere: 90%
    • La finalul perioadei de supervizare, se cere un nivel foarte ridicat de competență, inclusiv capacitatea de a aplica cunoștințele în mod autonom și de a gestiona în mod etic și eficient relația terapeutică.

Criterii de Evaluare:

  • Cunoașterea Teoretică: Evaluările includ cunoștințe despre modelele terapeutice, tehnici specifice, teorii psihologice și aspecte etice, conform standardelor stabilite de organismele de acreditare naționale și europene
  • Aplicarea Practică: Capacitatea de a aplica cunoștințele în contexte clinice este esențială și este evaluată prin sesiuni practice sau studii de caz.
  • Reflecție Critică: Se evaluează abilitatea de a reflecta asupra procesului terapeutic și a relației terapeutice.
  • Etică Profesională: Înțelegerea și aplicarea principiilor etice, conform normelor stabilite de organismele profesionale.

Forme de Evaluare:

  • Examinări Scrise: Testarea cunoștințelor teoretice privind modelele și tehnicile terapeutice, teoriile psihologice și aspectele etice.
  • Examinări Practice: Evaluarea performanței în situații clinice simulate sau reale, inclusiv prin supervizare și feedback.
  • Portofoliu și Studii de Caz: Prezentarea și analiza studiilor de caz și a reflecțiilor personale din practică și esee care să reflecte parcursul de dezvoltare profesională și personală

Reexaminări și Feedback:

  • Dacă pragul de trecere nu este îndeplinit, se oferă oportunități de reexaminare sau de îmbunătățire a competențelor prin practică suplimentară și supervizare.
  • Feedback-ul detaliat este esențial pentru a sprijini dezvoltarea continuă a cursantului.

Menținerea unui barem riguros în formarea psihoterapeuților asigură faptul că viitorii psihoterapeuți integrativi sunt pregătiți să ofere servicii de înaltă calitate, respectând standardele ridicate competență profesională impuse de organismele de acreditare naționale și europene. Astfel, ne asigurăm că cei care finalizează programul de formare sunt pregătiți să practice în mod competent și responsabil în domeniul psihoterapiei integrative.

Înțelegem că procesul de formare și evaluare în psihoterapie poate părea uneori provocator, mai ales dacă ați avut experiențe dificile în trecut cu examenele asa cum se intampla deseori in parcursul academic al fiecaruia dintre noi. Mai mult decat atat, este posibil ca anumite traume din copilarie sa fi fost amplificate de cerintele parintilor si credintele limitative despre anxietatea de performanta, sa ne aca sa proiectam in prezent emotii negative asupra examenelor in loc sa ne lase sa ne bucuram de reusita.

 In scoala noastra de formare ARPI, intreaga echipa de formatori este aici pentru a va oferi suntem aici pentru a vă oferi atat cunoștințe și abilități, cat și sprijinul necesar pe tot parcursul acestei călătorii profesionale.

Evaluările noastre sunt gândite să vă ajute să vă dezvoltați în mod constant și să vă obtineti competențele, pas cu pas. Ne dorim să creați un fundament teoretic sigur pentru cariera voastră de psihoterapeut, iar acest lucru se realizează printr-un proces de învățare echilibrat și atent ghidat.

În cazul în care apar provocari sau dificultăți în procesul de formare, mai ales in perioada examenelor, suntem aici pentru voi, oferindu-va sustinere, terapie si cunostinte astfel incat cursantii ARPI sa-si implinesca visul de a deveni psihoterapeuti care sa sustina un proces psihoterapeutic ce va schimba vieti.

Procedurile de examniare, contestatii si reexaminare sunt concepute nu ca si obstacole, ci ca oportunitate de clarificare și îmbunătățire. Vă vom oferi feedback detaliat și transparent, astfel încât să înțelegeți clar unde sunt punctele forte și ce ar putea fi îmbunătățit.

.

ARPi este o comunitate profesionala care isi sustine crsantii in drumul pentru obtinerea competentelor.