Burnout-ul

Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), burnout-ul este un sindrom rezultat din stresul cronic apărut la locul de muncă sau în viața cotidiană. Este o stare de epuizare emoțională, fizică și mentală, cauzată de stres excesiv și prelungit. Apare atunci când te simți copleșit, epuizat din punct de vedere emoțional și incapabil să faci constant față cerințelor, indiferent de natura lor.

Burnout-ul reduce productivitatea și îți distruge energia, făcându-te să te simți din ce în ce mai neputincios, fără speranță, cinic și permanent deprimat. Este posibil ca în cele din urmă, să ajungi la concluzia că nu mai ai nimic de oferit. Totul pare in zadar, indiferent că facem referire la ceea ce se petrece acasă, la serviciu șau în viața socială.

Burnout-ul poate provoca, schimbări pe termen lung în organism, făcându-te vulnerabil la tot felul de boli.

Nu sta pe ganduri si apeleaza la un specialist daca:

  • Te trezesti din ce in ce mai greu, dimineata
  • Fiecare zi este o zi proastă
  • Ești epuizat si obosit tot timpul
  • Orice ti-ai dori sa faci, pare risipa de energie
  • Sarcinile de serviciu ti se par plictisitoare si coplesitoare
  • Nu te poti concentra
  • Durerile de cap sau durerile musculare sunt din ce in ce mai dese
  • Simți că nu esti apreciat, desi ai senzatia ca muncesti mai mult decat alta data
  • Amani lucrurile din ce in ce mai mult
  • Te folosesti de mancare sau alcool pentru a face fata situatiilor

Burnout-ul are un proces gradual de evolutie. Nu se declanseaza peste noapte, iar semnele si simptomele sunt foarte suptile. Daca te  simți neputincios, singur, abandonat, prins și învins, daca ai inceput sa te indoiesti de sine si ai un sentiment de esec, acesta este momentul in care trebuie sa ceri ajutor specializat. Ignorarea acestor semnale, nu fac decat sa-ti inrautateasca starea.

Sfaturi pentru prevenirea sau tratarea starii de epuizare si neputinta:

Sfatul 1: Adresați-vă altor persoane

Când ești epuizat, problemele par de nedepășit, totul arată sumbru și este dificil să aduni energia necesară pentru a avea grijă, cu atât mai puțin să acționezi pentru a te ajuta pe tine însuți. Dar ai mult mai mult control asupra stresului decât ai putea crede. Există pași pozitivi pe care îi puteți lua pentru a face față stresului copleșitor și a vă restabili echilibrul. Una dintre cele mai eficiente este de a ajunge la ceilalți.

Sfatul 2: Reîncadrați felul în care priviți locul de muncă

Indiferent dacă ai o slujbă care te lasă grăbit sau una care este monotonă și neîmplinită, cea mai eficientă modalitate de a combate epuizarea la locul de muncă este să renunți și să găsești un loc de muncă pe care îl iubești. Desigur, pentru mulți dintre noi schimbarea locului de muncă sau a carierei este departe de a fi o soluție practică, suntem recunoscători doar că avem o muncă care plătește facturile. Oricare ar fi situația dvs., totuși, există încă pași pe care îi puteți lua pentru a vă îmbunătăți starea de spirit.

Sfatul 3: Reevaluați-vă prioritățile

Burnout-ul este un semn incontestabil că ceva important în viața ta nu funcționează. Fă-ți timp să te gândești la speranțele, obiectivele și visele tale. Neglijezi ceva care este cu adevărat important pentru tine? Aceasta poate fi o oportunitate de a redescoperi ceea ce te face cu adevărat fericit și de a încetini și a-ți acorda timp să te odihnești, să reflectezi și să te vindeci.

Sfatul 4: Faceți din exercițiu o prioritate

Chiar dacă poate fi ultimul lucru pe care ai chef să-l faci când ești epuizat, exercițiile fizice sunt un antidot puternic împotriva stresului și epuizării. Este, de asemenea, ceva ce poți face chiar acum pentru a-ți îmbunătăți starea de spirit.

Încercați să faceți exerciții timp de 30 de minute sau mai mult pe zi sau împărțiți-l în explozii scurte de activitate de 10 minute. O plimbare de 10 minute vă poate îmbunătăți starea de spirit timp de două ore.

Sfatul 5: Susține-ți starea de spirit și nivelul de energie cu o dietă sănătoasă

Ceea ce pui în corpul tău poate avea un impact uriaș asupra stării de spirit și asupra nivelurilor de energie pe parcursul zilei.

Minimizați zahărul și carbohidrații rafinați. S-ar putea să îți poftești gustări dulci sau alimente reconfortante, cum ar fi pastele sau cartofi prăjiți, dar aceste alimente bogate în carbohidrați duc rapid la o scădere a dispoziției și a energiei.

Reduceți consumul ridicat de alimente care vă pot afecta negativ starea de spirit, cum ar fi cofeina, grăsimile nesănătoase și alimentele cu conservanți chimici sau hormoni.

Mâncați mai mulți acizi grași Omega-3 pentru a vă stimula starea de spirit.

Cele mai bune surse sunt peștele gras (somon, hering, macrou, hamsii, sardine), algele marine, semințele de in și nucile.

Evitați nicotina. Fumatul atunci când te simți stresat poate părea calmant, dar nicotina este un stimulent puternic, ceea ce duce la niveluri mai mari, nu mai scăzute, de anxietate. Bea alcool cu ​​moderatie. Alcoolul reduce temporar îngrijorarea, dar prea mult poate provoca anxietate pe măsură ce dispare.

Sursa: https://www.helpguide.org/articles/stress/burnout-prevention-and-recovery.htm

Similar Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *